Tijdens het ontwikkelen van TEMK bestudeerde Annica wetenschappelijk werk over tijd en kijken, tijd en luisteren, en tijd en reageren. Daarbij concentreerde zij zich vooral op het onderzoekende werk van:
Abigail Housen, Professor of Art Education, Massachusetts College of Art.
Housen’s onderzoeken, concentreerden zich op de verhouding tussen kijken en denken; Waarom kijken mensen naar kunst zoals zij doen? Hoe kunst herinneringen, vragen, en nauwkeurig observeren wakker maakt. Of niet, dat de kijker in plaats daarvan, wegloopt. Abigail ontwikkelde Visual Thinking Strategies. Our Founders – Visual Thinking Strategies (vtshome.org)
Philip Yenawine, Creative Director of Watershed Collaborativ.
Als hoofd van de afdeling educatie bij MOMA ontmoette hij Abigail Housen. Philip vond Abigail’s onderzoeken een eyeopener. Samen hebben ze Visual Understanding in Education opgezet, om een breder publiek te bereiken. Our Founders – Visual Thinking Strategies (vtshome.org)
David Perkins, Professor of Education. Harvard Graduate School of Education.
Perkins onderzoekt creativiteit in kunst en wetenschap, redeneren, problemen oplossen, begrip, individueel en organisatorisch leren, en het onderwijzen van denk vaardigheden. David Perkins | Harvard Graduate School of Education
Jo Boaler, Hoogleraar Wiskundeonderwijs, Stanford University.
Boaler doet al jaren onderzoek naar de manier waarop mensen informatie tot zich nemen en onthouden. Zij wordt gezien als een van de grote onderwijsvernieuwers. Jo Boaler – Wikipedia
Inspirerende boeken :
In het Nederlands:
- Macht en Moed. Ambachtelijke vakmanschap en de kunst van het tegenspreken. Eric Pool. Programmadirecteur Dialoog & Ethiek bij de rijksoverheid.
- Macht en Moed. Praktijkboek. Eric Pool.
In het Zweeds:
- Skärmhjärna. Anders Hansson. Leg.läkare Karolinska Institutet, överläkare psykiatri.
- Hon Han och hjärnan. Marcus Heilig. Professor psykiatri, Linköping
- Den sociala hjärnan. Katarina Gospic. Hjärnforskare
